29.01.2008., utorak

Zašto više ne volim olovo na prstima

Uvijek sam bio pasionirani čitatelj svih vrsta tiskanih medija, a posebno novina. Međutim, danas sam sam sebe uhvatio kako ponuđene svježe novine nisam ni pogledao. I nisam mogao, a da se ne upitam kako to da mi više nije stalo do čitanja tih nekad fascinantnih dnevnih izdanja štampanih na jeftinom roto-papiru. (Mislim, nije da ne znam odgovor na ovo pitanje, ali čisto da vas upoznam s povješću bolesti.)
Najranija moja sjećanja na novine sežu tamo do kasnih sedamdesetih-ranih osamdesetih. Jedina novina u mojoj kući uvijek je bila samo Slobodna Dalmacija s crvenim logotipom u times new roman fontu, s ordenom bratstva i jedinstva sa zlatnim vijencem, siromašnim tv programom i vijestima s telexa na zadnjoj strani, te golemim formatom posebno nezgrapnim za čitanje, primjerice u autobusu. Valjda je jedina novina nezgrapnija za čitanje u takvom okruženju bio sarajevski As, prvi yu tabloid, koji sam čitao samo u ljetnim mjesecima kad bi mi ga, natopljena ambrom soleiem, ostavili turisti iz Vogošće ili Dervente.
Inače, riječ «novina» i danas je u nekom mom sustavu pojmova istoznačnica upravo samo za splitski dnevnik, jednako kao što je frižider samo Gorenje, a banka skoro isključivo Splitska, ma koliko je HVB prodavao Societe General, i nek će oni sad, evo bit progutani od «roland garossovskog» BNP Paribasa.
Moj dide, udobno zavaljen u fotelji u tinelu čitao je novine, a ja sam ga obično žicao da mi izvadi ona dva lista sporta. A on se grozio sporta (Osim boksa i Mate Parlova, kojeg je dakako obožavao, a jedna od nikad dokumentiranih obiteljskih legendi kaže i da je did zajedno sa stricem ovog pulskog Imoćanina, svojedobno švercao duvan onim našim drevnim tobacco roadom preko biokovskih vrleti. Ali to je neka druga priča.) i za sve te balunjere je uvijek govorio da su to obični jebivjetri i neradnici. Gore epitete davao je samo političarima i popovima. Nevoljko bi izvlačio ta dva ogromna lista iz novine i nastavio čitati Grizelja i Gustinčića, a ja bi na podu, s novinske «plahte» zadovoljno gutao najnovija Reićeva izvješća iz Hajduka. A ta su vremena, kad se nešto lijepo iz «bijelih salona» moglo pročitati, odavno prošla.
Novine sam oduvijek čitao sa zadnje strane, vjerojatno zbog činjenice što sam ekstremni lijevak sklon da sve radim «naopako», ali i zbog toga što mi je stara navika bila pogledati što će se taj dan prikazivati na televiziji. Ne moram niti napominjati da sam s gadošću primio najnoviji redizajn Slobodne (E, Žare, Žare...) gdje tv-program čami negdje između Kronike 92 i osmrtnica. Iako se u mene doma još uvijek svaki dan kupuje Slobodna, ja je sve manje čitam (al lipo je znat da oni čitaju mene) kao i ostale dnevne novine ne samo zbog rečenog redizajna, već više zbog iritantnih reklama, nedostatka pravih reportaža, mog nedostatka vremena, ali ponajviše zbog činjenice da je primat preuzeo njegovo veličanstvo internet. Sve što me zanima pročitam online: Tomića i Pavičića kao obavezno subotnje štivo, Dežulovića otkad se preselio čitam ovdje, Robija K. na Feralovim, a Ivaniševića, Pilića, Ćiću i Baretića na stranicama Slobodne, Ivkošića zbog njegovog jedinstvenog stila pratim na Večernjakovom webu, kad sam dobre volje pročitam i Jergovića (ako je i on dobre volje), a od ovih isključivo web kolumnista čitao sam dok su bili na net.hr-u Kalinića i Blagonića, drag mi je i oni mali Drašičanin s index.hr-a, pratim i Pancirova s Drugog filma i Blagusa s H-altera.
I onda mi prije par dana uleti ženska i pita me kupujem li novine. Ona bi mi, kao, uvalila turbosuperpovoljnu pretplatu na izdanja EPH koja će mi svako jutro stizati na kućnu adresu. Samo me blijedo pogledala kad sam joj rekao da može ako će mi slati pdf dokument na e-mail jer da imam jednoga susjeda s kleptomanskim ispadima koji pred zoru lunja ulicom i da me strah da mi on to ne zdipi. Mogao sam se isto tako opravdati i da sam ja jedan od onih koji novine čitaju na internetu pod motom: Muktaš sam i ponosim se s time.
Pa vi uvedite pretplatu. Al ja više neću šporkat ruke olovom, ma koliko nostalgičan bio.

- 22:07 - KomentirajIsprintaj - #